Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

04 August 2009

Tampin dan yang sewaktu dengannya


Baru sahaja pulang. Selesai mengemaskan separuh isi beg pakaian, saya teringat ‘dialog kegemaran’ pakar kesihatan keluarga yang menjaga kami sepanjang seminggu di Tampin, Dr Norsiah.


“Betul, cerita ni. Ada orang yang macam tu.” Beliau bersungguh-sungguh meyakinkan kami kisah-kisah yang diceritakannya sepanjang mengajar kami di Tampin.

Tampin, kali pertama mendengarnya terbayang di kepala saya negeri Perak. Alangkah lemahnya pengetahuan geografi saya, rupa-rupanya Tampin merupakan salah satu daerah di Negeri Sembilan! Selama 4 minggu posting family medicine, Tampin telah terpilih sebagai salah satu destinasi berpraktikal.

Biar saya terangkan sedikit apa itu Family Medicine. Family Medicine merupakan salah satu rangkaian kepakaran yang termasuk dalam ruang lingkup primary care medicine. Primary care pula bermaksud salah satu bentuk khidmat kesihatan yang pertama sekali perlu dilalui ataupun dinikmati oleh seseorang pesakit (bahkan yang tidak sakit pun). Klinik kesihatan lah tu. Hospital pulak lain ceritanya, kerana hospital termasuk bawah secondary atau tertiary level of contact dalam medical care.


Dalam kata mudahnya, apa yang kita tengok di dalam wad di hospital tu dah kira sesuatu yang agak teruk, dan perlu dirawat di hospital. Bukan lah di klinik-klinik kesihatan. Klinik kesihatan inilah yang dikatakan primary health centre. Manakala hospital ialah secondary(hospital besar) atau tertiary health centre (hospital pakar, IJN).

Pakar kesihatan keluarga, seperti Dr Norsiah akan dipostingkan ke klinik kesihatan daerah. Berita baik bagi mereka yang mahukan bekerja mengikut waktu pejabat, Family Medicine mungkin bidangnya. Tiada oncall yang ‘kejam’ seperti selalu. Nampak mudah, tetapi untuk memulakan kerja di klinik daerah bukanlah semudah memakan keropok ikan segera, cap pinggan dan keropok yakni “boleh dimakan selalu.”

Dr. Norsiah mengakui, beliau bermula dari bawah.

“Masa saya mula-mula datang sini, lain keadaannya. Salah satu masalah yang saya nampak ialah konflik dalaman. Staf bahagian ni tak nak duduk makan sekali dengan staf bahagian tu… itu ini...Kita sebagai ketua lah yang perlu buat sesuatu. Mula-mula saya..”
… Apa-apapun memang saya selalu bertanyakan pendapat staf dahulu. Sometimes we can become autocratic. But most of the time kena democratic.”

Dari dalam diri Dr Norsiah dan cerita-ceritanya, kami dapat melihat ciri-ciri seorang daie padanya. Sikapnya yang mengajak, pendekatan hikmah, bersabar, kreatif, berkorban……dan baaaaaanyak lagi. Cukup ciri-ciri daie. MasyaAllah. Walaupun dia kelihatan biasa-biasa sahaja. Tetapi pendekatannya luar biasa!
Menjadi Pakar Kesihatan Keluarga, kerjaya beliau tidak hanya berdepan dengan pesakit, bahkan termasuklah memimpin pengurusan di klinik kesihatan.


Kagum apabila pernah mendengar pesakit bertanyakan di kaunter klinik,
“Harini Dr Norsiah ada?. Saya nak jumpa dengan Dr Norsiah.”


Amboi, patient pun boleh pilih doktor. Saya pun hendak memilih lecturer lah kalau begitu.

Beliau melayan setiap butir perkataan yang pesakit katakan. Dan tidak hanya melihat pesakit dan sakit-sakitnya sahaja, tetapi melihat pesakit sebagai individu dan anggota masyarakat.

Kadang-kadang agak kontra dengan doktor ataupun penjawat Melayu, muslim, bahkan sesetengahnya berimej lengkap muslim. Begitu senang memarahi dan mengherdik mereka yang lebih rendah, ataupun dirasakan rendah.

“Siapa yang ambil kayu-kayu ni bekerja?”
Pengalaman seorang kenalan saya yang baru memulakan kerjaya sebagai houseman officer dimarahi medical officer di wad. Bayangkan setiap hari dia perlu bekerja dengan MO tersebut.

Sedih, kadang-kala seorang doktor perempuan yang free hair lebih sopan kata-katanya berbanding yang bertudung.

Hanya hendak mengingatkan kembali diri ini, apa yang kita bawa akan menjadi buah percakapan orang. Janganlah sampai mengundang fitnah kepada Islam.

Islam itu indah dan dah tentu mengindahkan. Sekiranya si pembawa benar-benar bertanggungjawab mengindahkannya. Teringat lirik lagu nasyid yang sering didengari semasa kecil dahulu.

Akhlak yang mulia

Ibarat sekuntum bunga

Walau di mana sahaja

Pasti semua orang suka.



NII

Kuala Lumpur.

4 komentar:

pulasan007 said...

Setuju...

Dr. Norsiah berjiwa pendidik.bertuah dpt blaja ngn dia.

Izzati Ishak said...

Bertuah. Alhamdulillah.
Umm, dgr cerita kita akan kehilangan seseorang atau 2 org tenaga pengajar tak lama lagi. Apa cerita ni yr 5

pulasan007 said...

oh.ye ke?sape?yg dgr ritu dr.zainab la.kate x tahan nk handle sensorang.tp kn da ade dr.prameela.waa,mkn parah la gini.mgkn 2 kluar 3 masok kot.hehe

nuarasheeq said...

understanding dan empathic. Kene slalu rectify diri nih..