Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

28 May 2010

Susah yang mengundang Berkah



Tabung kuliah bertukar dari tangan ke tangan. Jauh lagi tu.. Tangan meraba-raba uncang duit. Ada sekeping sepuluh ringgit, 3 keping not seringgit. Ni je yang ade. Habiskan je la duit kecik ni. 3 keping seringgit dikeluarkan dan disimpan cermat dalam genggaman tangan.

“Kalau kamu rasa susah nak berinfaq, merasa risaulah. Bila rasa lagi susah nak bersedekah itulah, kamu lagilah kena bersedekah. Jangan sampai Allah tarik balik kesempatan berinfaq ni satu hari nanti.” Suara Ustaz Syakir terngiang-ngiang.

Meraba-raba balik uncang tadi. “Harta yang di tangan kamu, bank-bank kamu tu bukan sebenar-benar aset. Harta kamu ialah harta yang disumbangkan fi sabilillah. Fikir balik berapa banyak harta yang kamu dah masuk dalam ‘akaun’ sebenar tu.”


Akhirnya tabung kuliah betul-betul di depan mata. Moga-moga nilai sepuluh ini selamat sampai ke akaun yang lagi satu tuh.




Pengalaman saya sendiri, saya merasakan kenapa perlu bersusah payah ke bank semata-mata untuk memasukkan RM5 untuk menyumbang ke program kawan-kawan. Bila saya sendiri melaluinya, barulah saya merasai betapa berharganya nilai RM5 yang dirasakan sedikit itu, tetapi membawa makna yang besar kepada kami. Kalaulah semua berfikiran begitu. Sehinggakan seorang ustaz pernah berkata, "Kalau takde langsung apa-apa nak disumbang pun, bila lalu kat tabung tu, buat-buat la letak tangan pada tabung. Doa supaya nikmat memberi infak ni tak ditarik."


Harap jangan disalah anggap tujuan saya menulis cerita di atas. Saya menyampaikan apa yang dirasakan dari hati. Dan mengambil peluang ini menawarkan peluang untuk saudara-saudara sekalian beramal. Dengan ini saya ingin mengumumkan:


Sumbangan anda juga boleh disalurkan ke:


CIMB: 14440067444527

Bank Islam: 12029020299276

BSN: 1310329000107256


atas nama Bendahari KRIS'10 Zon Utara, Nur Izzati Binti Ishak (hubungi 013-2465179). Sila maklumkan jumlah sumbangan.


Kepada sahabat, rakan-rakan, orang perseorangan yang telah menyumbang, langsung atau tidak langsung kami mengucapkan jutaan terima kasih.


Moga rasa susah itu digantikan dengan berkah.

0 komentar: