Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

02 May 2010

Siri pulanglah Aishah 2

“Err…err. Sebenarnya cikgu tak ada masalah apa-apapun. Kalau ada pun, insyaallah saya boleh settle sendiri. Yang pasal gred menurun ni pun sebab saya ada cuai sikit semasa menjawab cikgu.” Siti cuba meyakinkan gurunya.



Sememangnya grednya culas sedikit kerana dia ada kecuaian semasa menjawab peperiksaan yang berkenaan.

“Cikgu nak tanya ni, tapi kamu jangan terkejut ye. Dengar dulu. Betul ke, cikgu ada dengar dari kawan kamu yang kamu ada masalah bercinta?

Hah, bercinta? Siti menggaru hidungnya yang bertahi lalat.

“Mana cikgu dengar ni? Saya tak bercinta dengan sesiapa.” Selidik Siti, suaranya agak perlahan kerana menahan marah. Matanya mulai merah dan berair.

“Adalah cikgu dengar. Sebenarnya Siti, cikgu-cikgu lain pun ada jugak bercerita. Itu yang cikgu tak boleh diamkan saja ni. Paling cikgu tak boleh diamkan ada yang mengatakan awak berdua-duaan dalam kelas selepas prep petang.

Kriiiing!

“Cikgu, nanti kita bincang semula ye. Yang saya boleh bagitahu, apa yang diberitahu tadi ialah tidak benar. Terima kasih cikgu.” Siti bergegas ke kelas setelah bersalaman dengan kaunselornya itu.

Kali ini kesabaran Siti sudah tidak tertahan lagi. Dia hendak membuktikan yang fitnah tersebut adalah palsu, bahawa tiada sesiapa yang suka pada sesiapa dalam hal itu, dan semua yang diberitakan adalah fitnah belaka. Siti geram dan tidak sangka perkara itu telah menjadi buah mulut di kalangan guru.

Semua orang tidak percayakan aku! Terasa berat kepala yang selama ini ditanggungnya berjalan. Jelingan tajam beberapa rakan sekelasnya pada hari itu seolah-olah mengiyakan kepercayaan palsunya tadi. Semua orang anggap aku budak jahat!

Esoknya.
Eh, tengok tu. Farizan mencuit Aiman. Bengkak sekeliling mata Siti. Bertambah kecil mata yang sepet separuh kuyu itu.
“Awak menangis Siti?” Tanya sahabat-sahabat yang positif dengannya selama ini.

“A’ah, sedihnya saya. Awak pun ada dengar apa-apa pasal saya ke?”

“Takpelah Siti, jangan peduli dengan diorang. Diorang memang macamtu. Kami pun pernah kena.”

"Tapi kali ni teruk."

"Itu yang diorang nak. Nak awak kalah. Awak tak boleh kalah Siti."

Siti rasa terpujuk dengan kata-kata sahabatnya itu, tetapi jiwanya tetap berkecil hati dengan sikap orang-orang yang memfitnahnya. Dalam hatinya dia ingin membuktikan bahawa dia pun sebaik mereka yang lain.

Ternyata kali ini strategi rakan-rakannya berjaya. Ramai yang berpihak kepada geng berpengaruh yang terdahulu. Siti merasai dirinya dipulaukan. Kadang-kadang gelak ketawa rakan lelaki sekelasnya ataupun rakan-rakan sebelah dirasakan ditujukan kepadanya. “Itulah, rasa baik sangat.” Agaknya itu yang diorang cakap pasal aku.. Siti paranoid.

Akhirnya Siti kalah dengan prinsipnya. Esoknya dia tidak lagi bertudung ke sekolah. Fobia diejek rakan sekolah. “Aku nak buktikan aku ni baik walaupun tak bertudung. Yang penting hati aku tak sakit lagi.”

Perubahan itu sekali lagi menjadi buah mulut setiap orang di sekolah. Iblis sudah tentu bertepuk riang dengan perubahan itu.

Keadaan ternyata berubah. Siti merasakan semua orang telah mula menerimanya semula. Pada pendapat Siti,

“Biarlah aku tak bertudung dan baik, at least aku tak macam budak-budak bertudung yang nampak baik tu.”

Ditakdirkan Allah, setelah beberapa lama, sudah reda fitnah yang menghantui Siti satu ketika dulu. Itupun kerana tindakan guru kaunselingnya yang menerangkan kepada guru-guru lain dan beberapa pelajar tentang hal sebenar. Rahmat Allah sebenarnya. Siti tetap tidak bertudung.

Minggu itu ialah minggu bermalam dan Siti pulang ke rumah seperti yang dilakukannya saban waktu. Bersila di atas katil mengadap komputer riba.

Buzz!!!!!

Kak na: Salam. Apa khabar?
CT_e-cah: Hehe. Biasa-biasa aja. Sihat. Kak na dll sihat?
Kak Na: Alhamdulillah. Smua sihat. Cuma banyak sikit kerja rumah Kak Na.Minggu depan Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar.
CT_e-cah: Byk la ye kerja Cikgu Amalina ni. Chat bleh pulak. Hehe.
Kak Na: Ish. Kalau Siti punya pasal. Boleh je Kak Na chat.
CT_e-cah: Aik!.. “Ct punye pasal”?<-----ape ni Kak na?
Kak Na: Jangan terkejut pulak. Kak na dah lama dah nak cakap benda ni.

Tipikal. Siti sudah mengagak.

Bersambung..

0 komentar: