Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

13 January 2009

Praktikal di Klinik Swasta

GP posting kali ini telahpun sampai ke kemuncaknya. Tinggal dua hari saja lagi saya bakal mengucapkan selamat tinggal kepada Klinik Haizam, tempat saya memilih untuk dihantar untuk GP posting kali ini. Inilah adalah posting saya yang paling longgar. Saya hanya perlu ke klinik setiap hari bemula jam 8 pagi sehinggalah 12 tengah hari. Kali ini saya dihantar dan dijemput oleh ayah saya, tidak seperti posting-posting semasa di Hospital Ampang, kami perlu berjalan kaki meredah hujan dan mentari untuk berulang-alik dari asrama ke hospital. Bersyukur jaraknya tidaklah begitu jauh, lebih kurang 5 minit berjalan kaki, tapi hairan, masih ada yang bermotosikal.

General practitioner posting (GP posting) memerlukan kami untuk dihantar ke klinik-klinik swasta, hanya mengambil masa selama 3 minggu tidak seperti posting-posting lain sebelum ini yang memakan masa 8 minggu untuk setiap posting. Jikalau sebelum ini semua di kalangan kami berpraktikal di Hospital Ampang dan hospital Temerloh, tapi bagi GP posting, kami kembali ke daerah masing-masing dan berpraktikal di sini. Jika sebelum ini kami berhadapan dengan pesakit-pesakit dan staf-staf dari Ampang dan Temerloh dan di sekitarnya, maka kali ini kami berhadapan dengan komuniti masyarakat dari daerah kami sendiri. Namun saya tak menyangkal bahawa sepanjang berada di kedua-dua hospital tempat saya berpraktikal, tidak pernah lagi saya tidak berjumpa dengan staff nurse atau Jururawat masyarakat yang berasal dari Kelantan dan Terengganu. Mereka pasti ada.

Jika sebelum ini kami bergerak secara berkumpulan dalam kebanyakan rutin kami di hospital, kali ini saya keseorangan. Tiada lagi Syifaa untuk ber’ ojus atau ber’ozom untuk memperkenalkan diri kepada doktor, ataupun memberanikan diri untuk mengambil darah. Ataupun untuk diajak menemani semasa ‘clerk’ pesakit. Dan tiada lagi As, Fizah, Tikah, Anum, dan Saarah untuk diajak makan tengah hari. Saya tidak merasakan saya seperti “Saya Nur Izzati, Student Usim” lagi di ketika itu. Tetapi saya merasakan saya seolah-olah seperti Izzati yang hendak membeli goreng pisang di pasar malam di daerah miri 12 tahun yang lalu. Izzati yang tidak berani mengangkatkan mukanya semasa kecil tatkala berhadapan dengan makcik yang datang beraya. Mungkin kerana saya berada di Miri, saya di’aura’kan dengan situasi ‘tak berani’ ataupun dengan kata directnya ‘penakut’, sikap yang saya miliki sejak kecil. Saya mulai punya ‘mulut’ setelah berada di bangku sekolah menengah, mungkin kerana bawaan kawan-kawan.


Selama seminggu lebih tempohnya di klinik saya dibelenggu dengan X-factor tersebut. Hanya menjawab bila ditanya. Hanya duduk bila disuruh. Apatah lagi nurse dan staf di klinik pun sangat baik hati dan memanjakan saya dengan memberikan tempat duduk setiap kali saya dilihat bersendirian atau dipercayai bersendiri dan tidak tahu apa yang hendak dibuat.

Alhamdulillah, hari ketiga minggu kedua saya dah mula mendapatkan kembali aura “Nur Izzati, Pelajar Usim”, ataupun rentak yang sepatutnya.

"Better late than never"

Saya mula berjalan-jalan di dalam ruang kerja klinik dan menawarkan diri kepada staf klinik membuat kerja-kerja kebajikan, seperti mencari ‘case report’ ataupun kad catatan maklumat pesakit yang beribu bilangannya (Klinik ini tidak menggunakan sistem berkomputer untuk menyimpan data pesakit). Usia klinik ini ialah 21 tahun, kurang setahun daripada usia saya. Klinik ini tidaklah begitu besar, tapi masih berada di tahap yang agak selesa untuk dikunjung. Pemiliknya, seorang doktor yang memang saya sangat kenali sejak kecil, dan anak sulungnya yang kini menuntut di Alexandria juga bakal doktor, sebaya dengan adik saya, Izaidah.


“URTI (Upper Respiratory Tract Infection a.k.a batuk, selsema, demam, sakit tekak) is the bread and butter in GPs,” begitulah terang doktor kepadaku. Kadang-kadang terdapat juga ‘otitis media secondary to URTI’ ataupun jangkitan berkenaan dengan saluran pendengaran, kesan daripada URTI. Juga terdapat beberapa kes lain yang saya sempat sama ada lihat bersama doktor, ‘clerk’(ambil sejarah penyakit), ataupun turut serta melakukan pemeriksaan-pemeriksaan yang berkenaan seperti:


1. Khatan (ini hanya kes yang di’follow up’, saya tidak melakukan prosedur mengkhatan)
2. Axillary abscess
3. UTI
4. Shiggles
5. Pregnancy
6. Eczema, gatal-gatal, asthma, dan yang sewaktu dengannya (allergy)
7. Backpain, bone pain, joint pain
8. Medical checkup (Cook, offshore for Petronas@Shell@lain-lain, student)
9. Follow up dan ambil ubat untuk darah tinggi, kencing manis
10. Respiratory disease (TB, suspected mitotic lesion@kanser)
11. Ambil ubat dan sijil cuti sakit
12. Dan sebagainya yang tidak sempat saya senaraikan di sini.


Saya telah menemui sendiri bakat semulajadi yang ada pada diri ini, menyebabkan kehadiran saya di klinik amat berguna kepada doktor. Bakat yang tidak ada dan tidak mungkin akan ada pada kaum adam, iaitu sebagai ‘chaperone’ doktor. Chaperone bermaksud saya bertindak sebagai ‘peneman’ kepada doktor lelaki yang melakukan apa-apa pemeriksaan ataupun prosedur kepada pesakit perempuan.

Setakat ini saya hanya membantu doktor melakukan kerja-kerja seperti (saya sangat suka menyenarai):
1. Clerk patient (history and some examination)
2. Chaperone (bakat semulajadi saya) semasa ultrasound, examination
3. Memasang elektrod ECG
4. Melakukan ujian-ujian air kencing seperti Dipstick, UPT
5. Medical checkup (Blood pressure, BMI)-saya sebenarnya banyak melambatkan kerja-kerja mereka. Maklumlah kita tegar nak dapatkan accurate reading, mereka kesempitan masa.
6. Mengisi borang untuk order ‘investigation’.


Dan doktor sangat suka memberikan saya ‘homework’ untuk dibaca dan disoal semula keesokan harinya. Saya sendiri jatuh minat dangan buku-buku kepunyaan doktor, dan nota-nota doktor yang dibuatnya semasa zaman siswanya dulu.


Apapun, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada doktor, akak-akak (dan adik) yang bekerja di klinik dengan ucapan jutaan terima kasih. Kalian banyak membantu saya dan melayan saya dengan sangat baik. Doktor Haizam yang menganggap saya seperti anak sendiri, staf klinik dan jururawat; Pamela, Kak Pauline, Kak Sue, Kak Jiah, Kak Idah yang selalu menawarkan saya biskut dan kuih mereka semasa saya dipercayai dalam keadaan tiada kerja yang hendak dibuat. Dan terima kasih kerana menawarkan membuat prosedur, menunjuk ajar dan melayan saya seperti tuan puteri.

Saya juga sangat menghargai keramahan pesakit, dan saudara-mara pesakit yang menjawab soalan saya dengan penuh sopan dan mesra, tidak memandang kecil kepada saya yang hanyalah seorang ‘student doctor’. Betapa saya menyanjungi keramahan budi dan kerendahan hati masyarakat daripada tempat saya sendiri. Kadang-kadang saya yang naik segan kepada mereka.


Saya paling bersyukur kerana diberi peluang olehNya untuk meluangkan lebih masa bersama-sama ayah dan umi semasa berada dalam posting ini. Saya akan kembali ke Ampang dan meneruskan pengajian dan praktikal. Mohon doakan.



..

7 komentar:

pulasan007 said...

Doc klinik sy x endah pon psl chaperon.men redah je.keh3

Izzati Ishak said...

Karang kena saman siapa nak tolong defend.
Itu tak dapek la nak menolong.
Mungkin orang percaya dengan nur pada dirinya kot Miqdad.
Ataupun staff nurse tak cukup..

hafizhMZ said...

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh to tuan rumah miss ishak. tumpang ziarah ^^

bes gp posting ko.

Izzati Ishak said...

HafizhMZ


Alhamdulillah..
Terpulang bagaimana kita menilainya..
Second week baru rasa seronok sikit..
Awal posting seperti selalu-blur.
Dengar cerita ko dlm YG nampak happening je GPnyer.

pulasan007 said...

mmg yg dtg tu caye kt die rata2nya.tp takut gak kdg2 tu.tmbh2 time nk cek perut.kn masok bilik.time injek pon msk bilik
cucuk kt buttock.tu pon xdak chaperon.keh3.mmg byk nur

nuarasheeq said...

mr pulasanoo7: patutlah miqdad di posting baru skang nih dah tak same ngan posting sebelum nih. humm

Izzati Ishak said...

nuarasheeq

Miqdad dah tak sama mcm dulu?
Miqdad berubah? Tak perasan pulak..
Lupe, lame tak bersua ngan group B..
Entah-entah anuar pun dah berubah?