Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

07 January 2009

Muhasabah 1429 H @ 2008

Ini entri pertamaku untuk tahun 1430 h, sekaligus juga untuk tahun 2009.
Bila disemak balik blog ‘Lantai Mozek’ kepunyaan aku ini, baru aku sedar, aku tidak banyak memasukkan entri. Tahun 2008 hanya menyaksikan beberapa belas sahaja. Kebanyakan entri yang ditaip dan disimpan dalam ‘Word’ kekal disimpan di dalam ‘pen drive’, ataupun laptop. Sangat kurang, berbanding dengan sahabat-sahabat lain, yang aku senaraikan dalam ‘Blogger List (Lantai Mereka)’, mahupun yang sering kukunjungi tetapi tidak disenaraikan. Oh, aku masih belum semantap mereka.

Bila kusemak balik hasil tulisan simpananku yang hajat pada mulanya untuk diposkan sebagai entri, aku merasakan aku belum bersedia untuk mengeposnya, atas beberapa sebab, sebagai contoh, aku rasakan tidak sesuai dengan mood pada masa itu, ataupun, tidak sesuai dengan mood sahabat-sahabat yang mengunjungi blogku. Lagipun, aku belum pernah mewarwarkan kewujudan blog ni kepada sahabat-sahabat lain, melainkan beberapa rakan sekelas dan junior sepengajian, dan beberapa sahabat lain.

Oh, tapi bila kusemak balik apa yang telah aku buat sepanjang tahun 2008, aku dapati satu perkara. Aku semakin sibuk. Sejak aku kecil, hinggalah sekarang, aku bertambah sibuk.

1998-UPSR: sepanjang ingatanku, aku hanya membuka dan membelek buku rujukan sains, dan menghadiri kelas tambahan di sekolah. Seronok.

2001-PMR: Aku semakin takut dengan exam professional sebegini. Aku semakin rajin membuat latihan, tanpa disuruh, tetapi sempat tidur sekali-sekala semasa prep di kelas. Buat nota sikit-sikit.

2003-SPM: Aku cuba buat yang sehabis baik. Kadang-kadang tak tidur malam lebih-lebih lagi semasa ujian semester dan sebagainya. ‘Nescafe’ jadi peneman di kala selepas maghrib.

2004-Tamhidi(matrikulasi): Aku baru mengetahui bahawa itulah cara rakan-rakanku belajar. Sangat...sangat....dan aku semakin menghampiri daerah ‘nerdy’. Tetapi masih ada masa untuk berbicara, keluar, kerja-kerja lain, dan sebagainya.

2006-(1st professional exam semasa di tahun 2): Aku sangat-sangat takut. Tidur tidak sampai sejam semasa exam.

2007-(2nd Proffesional, tahun 3): Aku sudah berani menghadapi exam. Aku sudah mula tidur dengan cukup di kala exam. Namun, hari-hariku sepanjang di tahun 3 bertambah sibuk. Dengan pelbagai komitmen lain di luar, yang tidak sahabat-sahabat semua jangkakan.


2008-(Clinical year-Tahun 4) : Oncall lebih kurang 3 days perweek. Oncall paling teruk pernah kujalani ialah yang berakhir sehingga sebelum Subuh keesokan harinya. Saat paling mendebarkan ialah bila masih belum memutuskan lagi kes mana yang sesuai sedangkan beberapa jam lagi saat untuk Case presentation. Sekali-sekala menyimpan perasaan kerana mengalah dengan beberapa pihak. Hari-hariku di tahun 4 semakin sibuk sebenarnya. Masih, dengan komitmen-komitmen yang juga pelbagai .

2009 dan seterusnya: Aku menjangkakan kehidupan kan bertambah sibuk. Ditambah dengan aku menyibukkan diriku lagi.


Kesimpulannya, kesibukan sentiasa boleh dijadikan alasan. Kesibukan pasti bertambah, kita akan bertambah sibuk. Seperti lakaran kasarku di bawah,


2011: Houseman officer, kerja 36 jam, rehat 12 jam. Jika sudah berkeluarga, ditambah dengan pelbagai komitmen lain.. Oh, di manakah kehidupan?

2013: Berkira-kira memohon tempat sebenar dipostingkan sebagai Medical Officer. Anak 2 orang. Komitmen luar bertambah dan bertambah dan bertambah.


Setahun usia kita bertambah, maka berkuranglah setahun usia kita di dunia ini.

Justeru, manfaatkan waktu sekarang (yang tidak berapa sibuk) untuk lakukan perkara-perkara yang sudah menjadi kewajipan bagi kita. Kusimpan kepada sahabat-sahabat sekalian untuk berfikir, apakah kewajipan-kewajipan tersebut.

Selamat tinggal tahun 1429 Hijrah.

Kuteringat muhasabah yang pernah seorang ustaz kongsikan...

Dengan hayat yang singkat ni, macam mana nak tambahkan seorang mad’u kita?

Dengan hayat yang singkat ni, macam mana nak jelaskan pada jiran kita apakah Islam yang kita bawa?

Dengan hayat yang singkat ni, macam mana kita nak pastikan mati kita adalah mati syahid?

Dan di kala itu, kita masih hendak mengatakan kita sibuk, sebagai alasan..

Allah tak akan bertanya "What are the varieties of hypertensive disease in pregnancy?"
Tetapi Allah akan menyoal, "Apa yang kau buat di saat kau dipanggil untuk berdakwah, berjihad,memakmurkan bumi...(dsb)?"

**Al-fatihah kepada pejuang-pejuang Islam di Palestin, dan kepada rakyat-rakyat Palestin yang terkorban. Syahid pasti milik mereka, tetapi adakah syahid kan jadi milik hamba?

Al’mautu fi sabilillah asma’ amanina.

1 komentar:

pulasan007 said...

tpaksa ngaku gak kesibukan mkn bertambah2 sjk belakangan ni.beban kerja makin bertambah dan tggjwb pon mkn byk.dr skolah lg dok dgr org ckp ttg pengurusan masa yg efektif.dl pndg enteng je mende2 camtu.skang ni br la tau kpntgnnye.ye la,dl jadual mmg ttp.ikut je skolah tu.xde ttgjwb luar sgt.skang ni dah mkn meningkat usia,mkn terasa kkrgn masa tu.ms tu ckp,cm xtau nk urus dgn cr terbaik.tu la,skang dah nyesal.

dlm dok kata ni,ssm x siap g.huhu