Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

19 October 2009

Post Clinical Exam harap-harap bukan Post Traumatic Stress Disorder

Sudah pun pertengahan tahun 5. Dalam tak sedar rupanya usia ini semakin menginjak lebih tua. 6 hari lagi, akan cukuplah umur 23. Umur dua puluh tiga ni, bila balik ke rumah, atau ke kampung, pasti soalan sama yang diajukan. "Bila nak bawak balik abang?", atau "bila nak kahwin?"

Tambah adik perempuan yang lebih muda 2 tahun usianya daripada saya telahpun berumahtangga. Sahabat-sahabat sepengajian yang sekelas, pun sudah boleh dikira dengan jari yang bakal menamatkan zaman bujang pada awal suku tahun hadapan. Bermakna mereka akan bergelar weekend housewife atau weekend husband selama setahun dari tempoh berkahwin nanti.

Ayah dan umi lagilah sibuk bertanya. Ibu bapa mana yang tidak risaukan jodoh anak-anaknya. Lagi-lagi si anak gadis. Jawapan standard saya. Belum sampai lagi jodohnya. Agaknya, lama-kelamaan ayah dan umi pun dah masak dengan jawapan saya.

Insan mana yang tak inginkan kehidupan berumahtangga. Lebih-lebih lagi bila usia sudah tiba masanya. Dan bagi mereka yang sudah berada di alam kerjaya, tekanan untuk berumahtangga semakin bertambah. Tapi adalah juga yang mahukan dirinya, kewangannya, emosinya stabil dahulu.

Bagi saya sendiri, terasa bersalah sekiranya diri ini mahu memikul tanggungjawab itu tanpa cukup persediaannya. Bukanlah persediaan yang maksimum, tapi memadailah sesiapa yang ingin memikul tanggungjawab itu, letakkan satu target minimum, apa yang mesti mahu dicapai? Dan bukanlah yang dimaksudkan persedian ini persediaan kewangan, rumah dan kerea. Peliharalah imanmu baru bernikah! Itulah persediaannya. Persiapkan emosi yang stabil. Biarlah jelas kenapa mahu walimah. Lalu keinginan itu sebenarnya mampu dikawal iaitu ditepis seketika hinggalah sampai masanya, tepat orangnya, sesuai situasinya.

Jika tidak memelihara sekarang
Bisakah memelihara nanti?
Jika tidak gigih sekarang
Bisakah gigih nanti?
Jika tidak optimis sekarang
Bisakah optimis nanti?
Jika tidak bergerak kerja sekarang
Bisakah bergerak kerja nanti?
Jika Dia tidak sepenuhnya di jiwamu sekarang
Bisakah Dia kekal di jiwamu nanti?

Tertarik dengan kata-kata seorang sahabat jugak, “Banyakkan MENJADI (mempersiapkan diri) daripada MENCARI”. sumber

Tenanglah dengan dirimu. Pasti punya penjelasan mengapa sekarang, mengapa esok, mengapa tahun depan, atau mengapa tak sampai-sampai lagi. Tak cukup usahakah, tak cukup bersediakah..atau kan ketemu di syurgakah?

Berkenaan exam, sebenarnya masih terdapat 2 paper lagi, yang belum dilunaskan. Insyaallah Khamis ini theory paper for psychiatry. Itu pun setelah menitis dah air mata petang tadi. Setelah mencuba pesakit pertama dan kedua, pesakit ketiga barulah mampu saya clerk walaupun simptom-simptom tidaklah sepenuhnya saya dapat. What do you expect in 25 minutes of clerking. Dugaan.
Jumaat ni paper untuk subjek wajib universiti, Entrepreneurship. Pun setelah separuh hari menjaga gerai donat 2 minggu lepas, dan bussiness report presentation jumaat lepas.

Apapun clinical exam lagi berat berbanding teori. Berat dari segi psychological stress. Tambah lagi saya yang agak kurang keyakinan dan rasa inferior berbanding yang lain(ramai jugak yang pernah tegur).
Berdepan dengan pesakit dan pemeriksa yang tidak diduga moodnya. Tangis, gelisah dan pasrah adalah pasti di kalangan calon peperiksaan. Pergantungan pada Allah sangat tinggi. Walau banyak mana ilmu yang dihafal pun tak berguna kalau bukan Allah nak bagi rezeki. Tulah sebabnya bagi kami, berdepan dengan kertas di dalam dewan peperiksaan lebih melegakan.

Tanpa mengira apakah natijahnya nanti, saya berdoa agar urusan kami semua dipermudahkan untuk rotation psychiatry ini.

5 komentar:

myikhwanfiideen said...

Salam..

-Sglnya sudah djanjikn.. Ilmu manusia tk ckup utk tahu bila.. Sgja Allah ltk mcm tue, spy hambanya makin byk raja'.. Insya Allah.. pasti yg "Terbaik..".

-Slmt mnenmpuh exam.. Umat sdg trtunggu2 sorg lg Dr. Muslimah..

azaHmaeL said...

semoga berjaya kak izzat! adikmu doakan :)

ya. perlu persiapkan diri dengan iman. walaubagaimanapun, saya tidak mahu membazir masa dengan cinta monyet! :)

good luck! (i know u dont need luck)

HerfianaMohdRapi said...

Salam kak,

Post traumatic stress disorder?

Mana dapat term ni? ada dalam tally o'connor ?ke dalam Hutchison ?

Post 'raya' syndrome takde?


clerking memang mencabar , lebih2 lagi kalau tak dapat cari hisory terbaik, poor rapport with patient ( termasuklah masalah komunikasi )

Ana pun hadapi masalh yg sama, susah nak ambil history pesakit yg loghat kelantannya pekat sangt, payah nak 'pehe'.Nak 'kece' pun susah , bunyinya bukan mcm 'kelate', tapi mcm bunyi 'sie" ( siam ).

satu lagi, kalau dapat patient yg ada "WCS" ( white-coat syndrome ), asyik nak pergi tandas je, padahal tak buat PE lagi.

cabaran..

InsyaAllah kak, terbaik buatmu nanti.

sabar,

tugas bakal dr, memang mcm nie.

.....if anyone saves a life, it shall be as though he had saved the lives of all mankind......

Quran, 5: 32 )

semoga berjaya dunia akhirat, kak dr. izzati !

Ahmad Firdaus Fuzai said...

ada penah terbaca,, tak ingat kat mana..tapi betul apa yang dikata :

"Ramai yang nak berkahwin untuk menjaga iman.. Tapi tak menjaga iman dengan perkahwinan"

?

Izzati Ishak said...

>myikhwanfiideen

Amin & terima kasih. Exam dah selesai alhamdulillah. Terrbaek jgk hendaknya..

>azaHmael

Amiin, thanks! Kita manusia bukan selain drpd tu azah kan..

>Efy

PTSD...mana2 pun bleh dapat term ni. Googlekan je. Stress disorder after traumatic incident..

Post raya, ehe, ada jugak.

Kalau kat sana tak faham kecek klate, kat sini ada masalah nak faham percakapan sesetengah bangsa cina atau india, Lagi myanmar, filipin, bangladesh.. Kadang2 mintak bantuan pekerja radicare jadik translator.Terima kasih atas doa dan perkongsian efy. Istajibillahu du'aana.

>Ahmad Firdaus

"Ramai yang nak berkahwin untuk menjaga iman.. Tapi tak menjaga iman dengan perkahwinan"

Akak rasa akak tau kat mana penyataan tu. Pada blog bakal pengantin bulan 11 nih.
Apa yg akak faham,
After all, selalu kita rasa perkahwinan adalah penyelesaian yang boleh menyelamatkan iman kita. Tapi setelah berkahwin, adakah selamanya perkahwinan tu memberi jaminan iman kita kekal selamat?

Boleh ke difahami akak cakap ni, macam rephrase balik penyataan tu je.