Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

01 June 2009

Pasca KRIS 09

Saya sempat menelefon adik saya sebentar tadi. Seusai dia pulang daripada mengikuti Kem Remaja Islam Sarawak (KRIS 09) di Miri.


“Siapa ustaz yang bagi ceramah?”
“Ramai. Ustaz tu, ustaz ni, abang tu, abang
ni...”
“Diorang macam mana?”
“Shamil dah penah dengar dah diorang bagi
ceramah sebelum ni. Heheh, sama je dialog diorang. Lawak yang diorang buat
pun sama. Shamil masih ingat lagi masa pergi kem yang dulu-dulu diorang bagi
pengisian. Memang sama la ayat diorang. ‘Senyum satu, senyum dua,.....”.



Saya hanya tersenyum. Betapa bertuahnya adik saya kerana sudah pun didedahkan dengan pelbagai siri program motivasi, Kem Kepimpinan dan sebagainya sejak awal bangku sekolah menengah lagi sehinggalah dia mencecah ke tingkatan 4 sekarang. Begitu juga dengan Shakirul, abang kepada Shamil.

Seingat saya program yang benar-benar outdoor yang saya ikuti semasa sekolah rendah hanyalah sekali, ketika berada di Tahun 6. Kali pertama saya berjauhan daripada keluarga, selama seminggu. Tiga buah sekolah telah digabungkan iaitu sekolah-sekolah rendah di bawah Majlis Islam Sarawak dari tiga buah daerah. Bintulu, Limbang dan Lawas. Kali pertama saya bergaul sepenuhnya dengan kawan-kawan dari daerah lain. Itupun kesemua kami satu batch tahun 6 (seramai 35 orang) menyertai kem motivasi tersebut. Jadi saya tidaklah merasakan terlalu terasing kerana kawan-kawan sekelas berada di sisi. Teringat lagi kami yang perempuan menangis secara berjemaah selepas solat berjemaah di masjid Maktab Perguruan Sains Bintulu (sekarang UPS kampus bintulu). Ditambah lagi ketika sesi “Recall” teruknya kami basah dengan air mata. Dahlah saya termasuk dalam golongan yang sangat murah air matanya!

Semasa di tingkatan 2, saya menyertai Kem Kepimpinan Jemaah Pemimpin Pelajar, lokasi nya di Taman Negara. Air terjun, rumah rehat, anak sungai. Berjumpa lagi dengan unsur-unsur ke’kem’an seperti menyanyikan lagu tema, diarah oleh Komanden, disembuyikan di balik pokok pada waktu malam, meredah anak sungai, LDK, persembahan kumpulan, dan sebagainya. Lebih bercorak kepimpinan.

Semasa di tingkatan 4 saya terpilih menyertai Kem Remaja Islah, lokasinya di Kem Tentera. Sempatlah saya merasai makanan ala tentera, dan berjalan sambil memerhatikan tentera melalui jalan yang sama setiap hari. Boleh tahan! Tidur di atas katil besi-kain tentera di dalam khemah berlantaikan rumput. Sekali-sekala digigit semut api. Lebih bercorak akademik tetapi sesi brainstormingnya agak mantap dan dekat di hati. Ruang lingkup perbincangannya berkisar soal kami sebagai remaja, pelajar dan sebagai anak. Sikap, peperiksaan, konsep, ibadah dan sebagainya. Yang menarik sekali, pesertanya terdiri daripada latar belakang akademik yang pelbagai, bukan hanya pelajar cemerlang dan yang berkepimpinan semata-mata.

Setelah menamatkan SPM saya sekali lagi menyertai Program Kepimpinan anjuran Yayasan Tun Razak. Kali pertama saya bergaul dengan rakan-rakan dari seluruh Malaysia selama 2 minggu. Program ini agak ‘mewah’. Kami ditaja sepenuhnya makanan, tempat tinggal di sebuah resort, di Papar, Sabah. Program yang bercorak kepimpinan ini menemukan saya dengan perkara-perkara yang tidak pernah saya jumpa sebelum ini. Rakan-rakan peserta yang hebat, berkepimpinan dan berbakat. Terasa amat kecil sekali, tetapi besarnya hati kerana dapat belajar daripada mereka.

Apabila melangkah keluar dari sekolah, barulah saya bebas untuk ke program yang saya sendiri boleh pilih. Dari anjuran fakulti, universiti lain, kelab, alumni, dan sebagainya. Daripada menjadi peserta sehinggalah peringkat-peringkat lain.


Sai’d Hawwa menyatakan jihad ta’lim ialah berusaha bersungguh-sungguh mengajar, memberi ilmu dan mendidik orang-orang yang mahu menghayati Islam.

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan
berupa keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk”.
(Al-Baqarah: 159)

Ar-Raghib dalam buku Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah oleh Kementerian Waqaf dan Hal Ehwal
Islam Kuwait telah mengertikan jihad sebagai usaha yang bersungguh-sungguh dan mengerahkan usaha sepenuhnya dalam menghalang musuh, samada dengan tangan, lisan atau apapun sahaja yang ia mampu. Ini dilakukan dalam tiga bentuk iaitu bermujahadah dengan musuh yang nyata, syaitan dan nafsu. Ketiga-tiga ini termasuk di dalam firman Allah:

“Dan berjihadlah kepada Allah dengan sebenar-benar jihad...”
(Al-Hajj: 78)


”..usaha yang bersungguh-sungguh dan mengerahkan usaha sepenuhnya dalam menghalang musuh, samada dengan tangan, lisan atau apapun sahaja yang ia mampu.”

Apa sahaja objektif program anda,
~Mengenalkan kepada asas Islam, Tasawwur Islam, musuh-musuh Islam
~Mengajar cara mengurus kertas kerja, maklumat
~Mencetus minda peserta supaya ligat berfikir
~Mendedahkan mereka dengan aspek ketahanan mental, fizikal
~Melatih mereka menjadi pemimpin
Dan lain-lain lagi tidak disebutkan di sini.

Asalkan tujuannya “memberi ilmu dan mendidik orang-orang yang mahu menghayati Islam” dan “usaha yang bersungguh-sungguh dan mengerahkan usaha sepenuhnya dalam menghalang musuh, samada dengan tangan, lisan atau apapun sahaja yang ia mampu,” itulah namanya Jihad.
Ikutilah apa-apa pun program. Bergeraklah dengan apa-apa kerja pun dalam program. Inilah salah satu jihad kita, yakni Jihad Ta’lim.

“Sehingga tidak ada lagi fitnah dan (sehingga) menjadilah agama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata.”
(Surah Al-Anfaal, Ayat: 39).

Di akhir perbualan selama setengah jam dengan Shamil, saya sempat berkata berkata dengan ‘sempoi’nya,

“Shamil beruntung dah dengar dialog ustaz-ustaz, engineer tu berulang kali. Tapi
tak semua kawan-kawan Shamil yang datang tu pernah dengar semua tu kan. Takpe,
Shamil ‘layan’ je semua tu. Lagipun kalau ulang selalu kita jadi semakin
ingat.”


Umpama kita juga sudah sangat biasa dengan solat. Al-Fatihah sehari paling kurang 17 kali. Tapi ingatkah kita maksud bait-bait dalam Surah Fatihah yang kita baca sejak di sekolah tadika itu?

Andaikata kita ingat, terkesankah kita dengan satu-persatu maksudnya?
Seorang pakar bedah sudah tentu sangat familiar dengan anatomi badan manusia, tetapi tanpa pengalaman membedah lima puluh ke seratus kali abdomen manusia, adakah dia akan menjadi ‘sepakar’ itu?
Dan pastinya setiap pengulangan membawa nilai yang berbeza yang boleh kita kutip.

Saya teringat pernah mendengar komen daripada seorang peserta program yang saya hadiri sebagai pemerhati,

“Balik-balik ciri-ciri Islam. Tak best ah. Buatlah pengisian lain.”


Pedas komen tersebut. Tapi saya pulangkan pada diri peserta tersebut dan ajk pelaksana untuk fikirkan balik. Kalau diulang berkali-kali pun, bukannya kita ingat. Mendengar dah tentu senang, tapi kalau disuruh ulang balik satu-satu ciri Islam, dan aplikasinya dalam bab dalil, sirah, isu semasa, walapun 5 kali kita pernah mendengar perkara yang sama, belum tentu kita boleh keluarkan balik dengan cantik.

Dan pada ajk program, perlu kita terima, “client” kita zaman sekarang berlainan sekali dengan “client” sezaman dengan kita. Sekreatif manapun kita, lagi bijak dan lagi matang “client” tersebut untuk menerima input tersebut. Lagi bijak bermakna lagi ‘cerewet’ dan lagi banyak kerenah.
Tapi itulah yang kita hendak. Peserta yang tidak hanya disuap dan disogok dengan maklumat. Biarlah program itu sebagai medan yang mencetus pesertanya untuk mencari ilmu di luar kelak. Program bukan satu-satunya tempat kita mencedok ilmu.
Sebelum terlupa, dokumentasi program juga sangat penting untuk tujuan penambahbaikan dan rujukan di masa akan datang.

Terima kasih banyak kepada pelaksana KRIS 09. Fasilitator, ajk belakang tabir, penaja.
Tidak lupa mereka yang dekat dengan saya iaitu ayah, umi dan izaidah yang menghulurkan tangan membantu di sana. Maafkan saya hanya mendengar dari sini. Kita semai benih untuk dunia kita, akhirat kita.

4 komentar:

aen_aisyah said...

hu.teringat program kat maahad dulu..dari jadi peserta hinggala ke jawatankuasa.he.manis sgt~

SyukraNs said...

SYamil agak advance, bolehla syamil menjadi Pengerusi Kelab Remaja Amal

Kamek said...

masyaAllah. Izzat dear. Cemburu ngan tokrang. InsyaAllah, next tym mun diberi keizinan mok menghulurkan sumbangan buat agama yg tercinta tok.

JOHNSON KATE said...

please admin help me share this to those who still suffering of this disease. As a sign of gratitude for how my wife was saved from Schistosomiasis, i decided to reach out to those still suffering from this.
My wife suffered Schistosomiasis in the year 2013 and it was really tough and heartbreaking for me because he was my all and the symptoms were terrible, she always complain of abdominal pain and swelling , and she always have skin itching. we tried various therapies prescribed by our neurologist but none could cure her. I searched for a cure and i saw a testimony by someone who was cured and so many other with similar body problem, and he left the contact of the doctor who had the cure to Schistosomiasis . I never imagined Schistosomiasis . has a natural cure not until i contacted him and he assured me my wife will be fine. I got the herbal medication he recommended and my wife used it and in one months time he was fully okay even up till this moment she is so full of life.Schistosomiasis . has a cure and it is a herbal cure contact the doctor for more info on drwilliams098765@gmail.com on how to get the medication. Thanks for reading my story